Blogposts

Blog

Geplaatst op zaterdag 15 februari 2025 @ 06:54 door Travelboy , 53 keer bekeken

‘Solidariteitsbelasting’ gaat omhoog in maatregel die door Air France als ‘onverantwoordelijk’ wordt bekritiseerd, aangezien Ryanair dreigt vluchten in het land te schrappen

 

De kosten van vluchten vanuit Frankrijk zullen volgende maand stijgen wanneer de overheid haar ‘solidariteitsbelasting’ op tickets meer dan verdubbelt.

 

De Franse overheid heeft gezegd dat de verhogingen eerlijk zijn op ecologische en fiscale gronden, maar critici zeggen dat het de capaciteit van Frankrijk om wereldwijd te concurreren zal aantasten.

 

Er wordt verwacht dat luchtvaartmaatschappijen de kosten van de belastingverhoging doorberekenen aan passagiers, maar Air France schat dat het het bedrijf ongeveer € 100 miljoen (£ 83 miljoen) zal kosten op een moment dat de luchtvaartmaatschappij herstelt van Covid-verliezen. Ryanair heeft gedreigd vluchten van en naar de luchthavens van het land te schrappen.

 

De maatregel is onderdeel van de begrotingswet van 2025 die erop gericht is het oplopende tekort van Frankrijk te verminderen, die premier François Bayrou zonder stemming door het parlement heeft gejaagd.

 

De belasting op een korteafstandsvlucht in economy class binnen Frankrijk of Europa zal stijgen van € 2,63 naar € 7,40 voor vluchten die vanuit Frankrijk vertrekken.

 

De kosten voor een middellangeafstandsvlucht in economy class zullen stijgen naar € 15 en voor lange afstanden - meer dan 5.500 km - naar € 40. De belasting op business- en first-classtickets zal ook stijgen naar € 30 voor korteafstandsvluchten, € 80 voor middellangeafstandsvluchten en € 120 voor langeafstandsvluchten. De kosten voor privéjets zullen worden verhoogd naar tussen de € 220 en € 2.100.

 

Vluchten naar Corsica en de overzeese gebieden van Frankrijk zijn vrijgesteld van de belastingverhogingen.

 

De inkomsten uit de nieuwe tarieven van de “airline ticket solidariteitsbelasting”, ook wel de Chirac-belasting genoemd naar de voormalige president die deze in 2006 invoerde om internationale hulpprogramma's te financieren, zullen naar verwachting meer dan verdubbelen tot bijna € 1 miljard per jaar.

 

Amélie de Montchalin, de minister voor openbare rekeningen, zei: “Het is een maatstaf voor fiscale en ecologische rechtvaardigheid. Twintig procent van de bevolking met het hoogste inkomen is verantwoordelijk voor meer dan de helft van het geld dat aan vliegreizen wordt uitgegeven.”

 

Benjamin Smith, de directeur-generaal van Air France-KLM, vertelde Le Parisien vorige maand dat de belastingverhoging “onverantwoord” was en beschreef het als “een belasting om Frankrijk binnen te komen”.

 

Hij zei: “Frankrijk is het land waar het luchtvervoer het zwaarst wordt belast in Europa. De afgelopen 20 jaar hebben we 1-2% van de markt per jaar verloren aan buitenlandse luchtvaartmaatschappijen. Er is een risico dat het voordeel dat onze vliegreizen genereren naar andere landen wordt verplaatst.

De CEO van Ryanair, Michael O'Leary, dreigde de vluchten van zijn luchtvaartmaatschappij in Frankrijk te verminderen als de belasting werd verhoogd

.

Tijdens een persconferentie vorige week zei O'Leary: "Frankrijk is al een land met hoge belastingen en als het de al hoge belastingen verder verhoogt, zullen we waarschijnlijk onze capaciteit [van en naar Frankrijk] verminderen.

 

"Frankrijk gaat tegen de stroom in. Europa zal niet efficiënter of concurrerender worden door vliegtickets te overbelasten."

 

dit is een google translate vertaling

 

bron: www.guardian.com



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.