Blogposts
Blog
Geplaatst op donderdag 12 juni 2025 @ 14:15 door Travelboy , 28 keer bekeken
De maat is vol bij Ryanair. De Ierse lowcostmaatschappij heeft beslist om onhandelbare passagiers die uit het vliegtuig worden gezet, voortaan een vaste boete van 500 pond – omgerekend 588,77 euro – aan te rekenen. Daarmee wil Ryanair niet alleen de kosten verhalen die gepaard gaan met dit soort incidenten, maar vooral een duidelijk signaal geven: wie het vliegen voor anderen onmogelijk maakt, zal daarvoor ook financieel opdraaien.
Niet stoer, niet grappig, gewoon duur
De boete van 588 euro geldt als minimumbedrag. In uitzonderlijke gevallen kan Ryanair ook juridische stappen ondernemen tegen de betrokken passagiers, bijvoorbeeld als hun gedrag leidt tot vertragingen, medische interventies of extra veiligheidsmaatregelen. De maatschappij hoopt dat deze beleidswijziging afschrikwekkend genoeg is om het aantal incidenten aan boord structureel te verminderen.
“Het is niet aanvaardbaar dat tientallen passagiers en crewleden worden gehinderd door het gedrag van één individu,” stelt Ryanair in een persmededeling. “Onze bemanning moet zich kunnen concentreren op veiligheid en dienstverlening, niet op het sussen van uit de hand gelopen situaties veroorzaakt door een minderheid die zich niet weet te gedragen.”
De incidenten doen zich volgens Ryanair opvallend vaak voor in combinatie met overmatig alcoholgebruik. De maatschappij pleit al langer voor het beperken van de alcoholverkoop op luchthavens, onder meer via een limiet van twee alcoholische dranken per passagier in bars en restaurants achter de douane.
Tot op heden is daar vanuit de meeste Europese luchthavens weinig respons op gekomen, hoewel het probleem bij veel luchtvaartmaatschappijen bekend is. In de praktijk blijft Ryanair dus aangewezen op eigen maatregelen aan boord – en daar komt deze boete bovenop.
Samengevat: shut up, sit down, betaal
Volgens de maatschappij zijn de meeste vluchten probleemloos, maar worden enkele vluchten per week alsnog verstoord door passagiers die zich verbaal of fysiek agressief gedragen, zich niet aan veiligheidsinstructies houden, of weigeren hun zitplaats in te nemen. In dergelijke gevallen moet het cabinepersoneel soms de hulp inroepen van politie of luchthavenveiligheid, wat niet alleen tot vertragingen leidt maar ook kosten met zich meebrengt.
“Dergelijk gedrag heeft een direct effect op de veiligheid aan boord,” klinkt het. “Daarom zullen we deze boete consequent toepassen bij elke passagier die uit het toestel wordt verwijderd wegens wangedrag.”
Met deze boete stelt Ryanair een duidelijk precedent: wie zich in een vliegtuig misdraagt, zal dat voortaan niet enkel ondervinden in reputatieschade of het mislopen van een vlucht, maar ook in de portemonnee.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.