Blogposts
Blog
Geplaatst op vrijdag 04 april 2025 @ 23:38 door Travelboy , 48 keer bekeken
Helaas is het omgaan met ongedisciplineerde passagiers een van de vervelende dingen waar luchtvaartmaatschappijen keer op keer mee te maken krijgen. De meeste internationale luchtvaartmaatschappijen willen echter niet bekendmaken dat er af en toe sprake is van storend en soms lelijk, gewelddadig gedrag op hun vluchten. Dit geldt echter niet voor Ryanair, de grootste budgetmaatschappij van Europa. De luchtvaartmaatschappij is onlangs een grote PR-campagne gestart om zoveel mogelijk passagiers die overlast veroorzaken, publiekelijk aan de kaak te stellen.
Opscheppen over arrestaties, boetes en rechtszaken voor ongedisciplineerde passagiers lijkt misschien een vreemde marketingtactiek en kan de indruk versterken dat u niet weet wat u tijdens uw volgende Ryanair-vlucht kan overkomen. Maar dat is nou precies wat de luchtvaartmaatschappij uit Dublin probeert te veranderen. In het meest recente incident prees Ryanair een rechtbank in Malta die een “onhandelbare passagier” op een vlucht vertrekkend van Keulen-Bonn een boete van € 2.000 oplegde, nadat de man betrapt werd op roken aan boord en vervolgens weigerde instructies van het cabinepersoneel op te volgen.
Helaas gebeuren dergelijke incidenten steeds opnieuw, maar andere luchtvaartmaatschappijen maken hun sancties zelden openbaar. Ryanair doet dat niet. De Ieren laten openlijk zien dat zij streng optreden tegen ongepast gedrag. Volgens het management is het onbeschofte gedrag van enkele passagiers niet langer acceptabel, vooral niet als dit leidt tot kostbare omleidingen en vertragingen op de grond.
"Het is onacceptabel dat passagiers, van wie velen met jonge gezinnen reizen, onnodig hinder ondervinden van het gedrag van een onhandelbare passagier", aldus een woordvoerder van Ryanair over het veelbesproken beleid van de luchtvaartmaatschappij om dergelijk gedrag nu ook te vervolgen.
"Ryanair hanteert een strikt zerotolerancebeleid ten aanzien van wangedrag van passagiers. We blijven maatregelen nemen, zoals reisverboden, assistentie bij onderzoeken door de lokale politie en het eisen van schadevergoedingen, om wangedrag van dergelijke boeren aan boord van onze vluchten te bestrijden." Eerder dit jaar maakte Ryanair bekend dat het een passagier had aangeklaagd. Volgens de luchtvaartmaatschappij had de passagier een vliegtuig vol gezinnen dat van Dublin naar Lanzarote vloog, gedwongen om uit te wijken naar Portugal vanwege het afschuwelijke gedrag van de passagier.
Het besluit om een ​​rechtszaak aan te spannen tegen de passagier werd genomen nadat het Portugese Openbaar Ministerie weigerde een strafrechtelijke procedure te starten omdat niet duidelijk was welke jurisdictie verantwoordelijk was voor het indienen van de aanklacht. In plaats van de passagier ongestraft te laten, eist Ryanair nu een schadevergoeding van 15.000 euro. Dit bedrag is bedoeld om de kosten van de omleiding, de overnachtingen van alle passagiers in hotels en zelfs de kosten van de inkomstenderving aan boord vanwege de verspilling van eten en drinken te dekken.
De luchtvaartmaatschappij start ook een particuliere rechtszaak in Spanje tegen een andere passagier die het vertrek van een binnenlandse vlucht vanaf Lanzarote vertraagde nadat hij de stoel van iemand anders had ingenomen en vervolgens het cabinepersoneel verbaal had beledigd.
Een onderdeel van Ryanair's opvallende mediacampagne tegen storend passagiersgedrag is ook een poging om regeringen in heel Europa aan te moedigen om storend passagiersgedrag serieuzer te nemen. Volgens Ryanair worden er door de lokale wetshandhavingsinstanties zelden aanklachten ingediend voor ongepast gedrag van passagiers, zelfs niet als de luchtvaartmaatschappij bereid is mee te werken aan het onderzoek.
dit is een google translate vertaling
bron: www.dmm.travel
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.