Blogposts
Blog
Geplaatst op woensdag 04 juni 2025 @ 22:10 door Travelboy , 23 keer bekeken
Schiphol mag doorgaan met het verhogen van tarieven voor luchtvaartmaatschappijen die de luchthaven gebruiken. Tien maatschappijen en drie belangenorganisaties hadden klachten ingediend over de gemiddelde stijging van 33 procent in de komende drie jaar. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) oordeelt echter dat fors hogere havengelden niet onredelijk zijn.
De tarieven die Schiphol mag rekenen zijn aan regels onderworpen, waarbij de luchthaven maar beperkt winst mag maken met de havengelden. De ACM concludeert dat de hogere havengelden het gevolg zijn van hogere kosten voor personeel, rentes en lagere passagiersaantallen. Daarnaast compenseert Schiphol de verliezen uit de coronaperiode met de hogere tarieven. Volgens de ACM zorgt vooral dat laatste ervoor dat Schiphol duurder wordt vergeleken met andere luchthavens van hetzelfde kaliber.
De ACM staat Schiphol ook toe om lawaaiige vliegtuigen hogere havengelden op te leggen en stille vliegtuigen juist lagere.
De belangenorganisatie voor luchtvaartmaatschappijen, BARIN, is teleurgesteld. Volgens voorzitter Marnix Fruitema hanteert de toezichthouder een te strikte interpretatie van de luchtvaartwet, die wat hem betreft moet worden aangepast. Daarbij wijst hij op een rapport van consultancybureau KPMG. Daarin staat dat regels rond havengelden relatief veel financiële risico’s bij de luchtvaartmaatschappijen leggen.
Schiphol reageert tevreden. Volgens financieel topman Robert Carsouw biedt het oordeel ruimte om het vliegveld te verbeteren. “We investeren in verbetering van de kwaliteit van dienstverlening aan passagiers en luchtvaartmaatschappijen, duurzaamheid, goede arbeidsomstandigheden voor iedereen die op Schiphol werkt en een goede balans met onze omgeving.”
Bron: www.transport-online.nl
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.