Blogposts

Blog

Geplaatst op maandag 23 december 2013 @ 22:41 door Travelboy , 547 keer bekeken

Het is weer zover: Michael O’Leary en de zijnen hebben nog maar eens gedreigd met een volledige terugtrekking uit Marokko. Nog steeds is de aanleiding voor het dreigement een verhoging van de belastingen op Marokkaanse luchthavens die de overheid vanaf 1 april (de start van het nieuwe zomerseizoen) wil doorvoeren. Het zou gaan om 100 dirham per vlucht extra, omgerekend zo’n 9 euro per ticket.

 

Momenteel heeft Ryanair dertig routes tussen Marokko en Europa, daarenboven opende de luchtvaartmaatschappij dit jaar pas twee nieuwe basissen in het Noord-Afrikaanse land. Zowel in Fez als in Marrakech staat nu permanent een Boeing 737-800 gebaseerd. Verder zijn ook de steden Agadir, Essaouira, Nador, Oujda, Rabat en Tangier bestemmingen voor Ryanair. Vanuit Charleroi worden alle acht Marokkaanse bestemmingen aangevlogen. (red club: vanaf Eindhoven naar 3)

 

De bedoeling van de nieuwe taks is volgens de Marokkaanse overheid om de toeristische sector en het National Tourist Office van extra fondsen te voorzien. Maar veel eigenaars zijn ervan overtuigd dat met een volledige terugtrekking van Ryanair net het tegenovergestelde zal gebeuren. Vooral in Fez wacht de lokale economie met gespannen gezicht af. Op die luchthaven wordt op dit ogenblik immers een volledig nieuwe terminal gebouwd voor Ryanair.

 

“We kwamen er net terug bovenop na de financiële crisis en de Arabische lente vorig jaar en nu gebeurt dit week,” klinkt het radeloos. “Vorig jaar verhoogde de overheid ook haar taksen en trok Ryanair zich enkele maanden terug uit Marokko. Toen vielen we terug op vijftig procent van onze inkomsten. We zitten gevangen tussen de luchtvaartmaatschappij en de overheid. Snappen ze dan niet dat het contraproductief werkt als ze zulke maatregelen nemen?”

bron: www.flightlevel.be



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.