Blogposts

Blog

Geplaatst op woensdag 24 juli 2013 @ 23:51 door Travelboy , 688 keer bekeken

Recente afspraken die zijn gemaakt tussen Schiphol en KLM worden onderzocht door de Autoriteit Consument & Markt (ACM, voorheen NMa). De ACM legde een aangekondigd bezoek af bij Schiphol, en gaat vandaag bij KLM langs.

 

De toezichthouder wil weten welke afspraken Schiphol en KLM hebben gemaakt in het kader van de Commissie Shared Vision, ook wel bekend als de Commissie-Alders.

 

In die commissie werd een soort verkaveling van het Nederlandse luchtverkeer voorbereid, waarbij KLM in de toekomst als enige zeker is van een plekje op Schiphol. Alle andere luchtvaartmaatschappijen lopen het risico te moeten vertrekken naar Lelystad.

 

Onlangs publiceerde de Volkskrant over de klachten van andere luchtvaartmaatschappijen, zoals EasyJet, Corendon ArkeFly en Lufthansa. Zij voelen zich buitengesloten en stellen dat Schiphol alleen de belangen van KLM serieus neemt.

 

Steven van der Heijden, directievoorzitter van TUI Nederland, de grootste vakantie-aanbieder in Nederland en eigenaar van luchtvaartmaatschappij ArkeFly, is blij met het onderzoek. 'We waren zelf al druk aan het studeren om de mededingings-juridische kanten van de afspraken in het kader van de Commissie-Alders. Die waren echter niet concreet genoeg om tegen in beroep te gaan. De ACW heeft gelukkig niet gewacht tot er besluiten met rechtsgevolgen kwamen. Dat is heel goed. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.'

 

De Commissie-Alders is een voortzetting van de Tafel van Alders. Dat overleg werd in 2006 in het leven geroepen om de problemen rond Schiphol op te lossen. De groei van de luchthaven betekende ook groei van herrie en vervuiling.

 

Aan de tafel zaten omwonenden, milieugroepen, Schiphol en KLM. De andere luchtvaartmaatschappijen werden vertegenwoordigd door branche-­orga­nisatie Barin. Vorig jaar kwam er een eindrapport. Schiphol mocht groeien tot 580 duizend vluchten in 2020, maar daarvan moesten er 70 duizend elders, met name in Lelystad landen. KLM was de enige luchtvaartmaatschappij die tevreden was, want zij kreeg als enige de garantie niet naar Lelystad te hoeven.

 

Maar sindsdien botsten Schiphol en KLM telkens over de interpretatie van de besluiten. De ministers van Economische Zaken en van Infrastructuur en Milieu, Kamp en Schultz van Haegen, vonden dat schadelijk voor de positie van Schiphol, en zetten de beide kemphanen bij elkaar onder voorzitterschap van opnieuw Hans Alders om hun conflicten op te lossen. Volgens Van der Heijden van TUI was dit 'een puur onderonsje': dit keer zat zelfs de brancheorganisatie Barin er niet meer bij. De afspraken uit dit onderonsje zijn het doel van de ACM. Van der Heijden wil zelf ook wel 'bezoek' van de ACM, om zijn kant van het verhaal te kunnen vertellen.

 

Bron: www.volkskrant.nl



Reacties

  • Travelboy
    vrijdag 26 juli 2013, 02:37
    Dit onderzoek bevestigd mijn opinie over de samenwerking tussen KLM en Schiphol die ten kostte gaat van andere maatschappijen en waar wij als Nederlandse klanten de rekening voor moeten betalen

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.