Blogposts

Blog

Geplaatst op woensdag 13 maart 2013 @ 17:09 door Travelboy , 616 keer bekeken

De Europese Commissie (EC) heeft uitsluitsel gegeven over de langverwachte veranderingen aan verordening 261/2004. Hierin zijn de rechten van vliegtuigpassagiers vastgelegd.

 

De EC wil allereerst dat de informatievoorziening over vluchtverstoringen en annuleringen aan passagiers flink wordt verbeterd. Uiterlijk dertig minuten na de oorspronkelijke vertrektijd moet de luchtvaartmaatschappij de reiziger voorlichten over de situatie met betrekking tot hun geannuleerde of vertraagde vlucht.

 

Ook komt er meer duidelijkheid over wat er onder ‘buitengewone omstandigheden’ valt. Wanneer er sprake is van overmacht, hoeven de airlines geen compensatie te betalen aan de passagier. Dat heeft tot gevolg dat bij vluchtverstoringen de maatschappijen al snel roepen dat de reden daarvan buiten hun invloedssfeer ligt. De EC stelt nu dat bijvoorbeeld stakingen van luchtverkeersleiders en natuurrampen buitengewone omstandigheden zijn, maar technische problemen die worden vastgesteld tijdens routineonderhoud van het vliegtuig niet.

 

In de oorspronkelijke verordening staat dat passagiers recht hebben op financiële compensatie bij annuleringen en overboekingen, mits er geen sprake is van overmacht voor de airline. Het Europese Hof van Justitie besloot vervolgens in 2009 dat vertragingen van meer dan drie uur gelijkgesteld moeten worden aan overboekingen en annuleringen. Dit leverde veel protest op van de airlines. In de nieuwe verordening rekt de EC de grens van de vertraging op. In plaats van drie uur, moeten vluchten binnen Europa (met een afstand van maximaal 3.500 km) minimaal vijf uur zijn vertraagd, wil je in aanmerking komen voor compensatie. Voor intercontinentale vluchten tot 6.000 km geldt een termijn van negen uur en voor vluchten van meer dan 6.000 km negen uur.  “Het doel hiervan is de luchtvaartmaatschappijen een redelijke termijn te geven om het probleem op te lossen en hen aan te moedigen de vlucht uit te voeren en niet eenvoudigweg te annuleren,” aldus de EC in een toelichting.

 

Zeer opvallend is dat de EC een einde maakt aan de aloude reizigersergernis met betrekking tot fout gespelde namen. Nu is het nog zo dat airlines een aardig zakcentje verdienen aan de wijzigingskosten die zij hiervoor rekenen. De EC wil echter dat passagiers gratis om rechtzetting van spelfouten mogen vragen tot 48 uur voor vertrek.

 

Ook interessant is het plan van de EC om een einde te maken aan het ‘no show’ beleid van airlines. Nu is het nog zo dat wanneer een passagier met een retourticket geen gebruikmaakt van de heenvlucht, zij automatisch worden bestempeld tot no show en de terugvlucht wordt geannuleerd. De EC wil dat passagiers niet meer mogen worden geweigerd op de terugvlucht, omdat ze de heenvlucht niet hebben genomen.

 

Ten aanzien van hand- en ruimbagage stelt de EC nieuwe eisen inzake de transparantie van informatie. Passagiers moeten op de hoogte worden gebracht van de exacte hoeveelheden toegestane bagage en van extra heffingen op de bagage bij de reservering en op de luchthaven.

 

Het voorstel van de Europese Commissie moet nog worden goedgekeurd door het Europees Parlement en de Raad van Ministers. De verwachting is dat dit traject anderhalf jaar in beslag zal nemen.

 

bron: www.zakenreis.nl



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.