Blogposts

Blog

Geplaatst op donderdag 18 juli 2013 @ 20:57 door Travelboy , 1464 keer bekeken

De Ierse brulboei van Ryanair, Michael O'Leary, heeft voor de zoveelste keer zijn eenvoudige maar o zo efficiënte strategie toegepast.

 

Schreeuw hard en dreig nog meer, en voor je het weet krijg je gelijk.

 

Nu is het dreigement dat hij 17 procent van het aantal passagiers op Charleroi zal schrappen wanneer de Waalse regering in haar plan om een taks van 3 euro per vertrekkende passagier in te voeren, blijft volharden.

 

Waarom net dat percentage het gevolg moet zijn van de belastingverhoging blijft geheel en al onduidelijk, maar blijkbaar vertaalt zich dat wonderwel in netjes ronde cijfers: 1.000 jobs minder en één miljoen minder passagiers vanaf het eerste jaar.

 

Want, zo meent de Ier, als er zo'n drastische belastingverhoging komt, zullen passagiers weer Zaventem gaan verkiezen boven Charleroi. Een beetje een eigenaardige redenering, want een vertrekkende passagier betaalt vandaag in Charleroi 2,39 euro, in Zaventem is dat 31,36 euro. Zelfs met eenextra taksvan 3 euro blijft het in Charleroi dus zes keer goedkoper wat instaprechten betreft.

 

Maar het gaat niet om correcte redeneringen, het gaat om afdreiging en chantage, technieken waarvan O'Leary zijn handelsmerk heeft gemaakt.

 

Want het is om de haverklap dat hij dit doet. Telkens als een luchthaven een tariefverhoging aankondigt, of aan Ryanair minder steun wil geven, is het van dat. Dan is hij weg, of dreigt hij tenminste weg te gaan.

 

In de zomer van 2007 dreigde hij er al mee Charleroi te verlaten als er geen akkoord kwam over een minimale dienstverlening bij stakingen. Toen de Europese Commissie vragen stelden bij het toch wel forse gunstregime dat Ryanair kreeg op datzelfde Charleroi, volgde er ook een dreiging met vertrek.

 

O'Leary is het prototype van de ondernemer die liever geen belastingen wil betalen, maar wel massaal overheidssteun wil krijgen. Voor sommigen is hij zelfs een rolmodel geworden.

 

Het ironische is dat in een steeds globaler en eengemaakter Europa die strategie nog lukt ook, omdat regio's elkaar blijven beconcurreren met dit soort maatregelen. Waardoor iedere passagier minder voor Charleroi er één meer is voor Maastricht. Door (deel)regeringen tegen elkaar op te zetten met pure chantagetechnieken, is O'Leary tot hiertoe steeds de sterkste gebleken.

 

En het zou best kunnen dat het hem nu opnieuw lukt. De Waalse regering heeft alvast aangekondigd het dossier opnieuw te zullen "bekijken en bespreken".

 

bron: www.demorgen.be



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.