Blogposts

Blog

Geplaatst op maandag 27 mei 2013 @ 17:09 door Travelboy , 1364 keer bekeken

Consumenten worden door de reisbranche nog altijd massaal misleid. Reizen blijken regelmatig veel duurder te zijn dan de advertentieprijs. Dat zegt de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

 

Volgens Consument en Markt worden potentiële vakantiegangers gelokt met aanbiedingen, maar daarna vaak voor enkele tientjes per boeking om de tuin geleid. "Vorig jaar hebben we een onderzoek gedaan en daaruit bleek dat 80 procent van de reisorganisaties de regels rondom prijstransparantie niet correct naleeft", stelt Anita Vegter, bestuurder van de ACM.

 

De toezichthouder is er helemaal klaar mee. "Ondanks initiatieven van de brancheverenigingen en de reclame codecommissie is helaas een gedragsverandering uitgebleven. Als die structurele gedragswijziging niet optreedt dan gaan wij handhaven en boetes opleggen." De boetes kunnen oplopen tot 450.000 euro.

 

Laagste prijs niet altijd beste aanbieding

ConsuWijzer start vandaag met de campagne 'Reisprijzen, laat je niet inpakken'. Die moet vakantiegangers erop wijzen dat de laagste advertentieprijs niet altijd de beste aanbieding hoeft te zijn. Wat de beste keuze is, hangt ook af van de eventuele extra's die de consument aan zijn boeking wil toevoegen. Bij vliegtickets kunnen bijvoorbeeld de kosten voor het meenemen van bagage sterk verschillen.

 

Consumenten die twijfelen of de prijs die ze zien klopt, kunnen via de site van Consuwijzer  www.consuwijzer.nl/prijschecker-reizen/checken of alle kosten bij de reis zijn inbegrepen. Consuwijzer heeft ook dit voorlichtingsfilmpje gemaakt om de consument te helpen de werkelijke kosten van een reis beter in te schatten.

 

bron: www.rtl.nl



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.