Blogposts

Blog

Geplaatst op dinsdag 22 januari 2013 @ 02:14 door Travelboy , 673 keer bekeken

Het Europees parlement wil één tarief voor hand- en incheckbagage in het leven roepen voor vliegreizen. Passagiers weten daardoor precies hoeveel bagage ze mogen meenemen en tegen welke kosten, ongeacht de luchtvaartmaatschappij waarmee ze vliegen.


Nu zijn die tarieven vaak zeer uiteenlopend. Met name bij de low-cost luchtvaartmaatschappijen kunnen de bagagetoeslagen wel eens zo hoog oplopen dat ze de ticketprijs zelfs ruim overstijgen.

 

En wanneer je dus denkt goedkoop te vliegen, dan kan dat goedkoop dus best wel eens uitpakken als duurkoop, met name als je ook ingecheckte bagage hebt. Bij een maatschappij als KLM zijn momenteel de eerste twee koffers (één handbagage en één ingecheckt koffer tot 23 kg) bij de ticketprijs inbegrepen. Voor diezelfde hoeveelheid bagage betaal je bij een prijsvechter als Ryanair daarentegen een fors bedrag van minstens € 75 euro.

 

"Door die toeslag kun je voor de uiteindelijke vliegreis meer geld kwijt zijn bij die prijsvechter dan bij een reguliere luchtvaartmaatschappij," aldus CDA-Europarlementariër Corien Wortmann.

 

Ook de regels die de verschillende maatschappijen hanteren lopen nogal uiteen, zo accepteert de ene maatschappij een laptop wel als handbagage en de andere maatschappij niet. Vaak heb je dan weer een probleem om die laptop alsnog aan de ingecheckte bagage toe te voegen. Om aan al dit soort wonderlijke verschillen een einde te maken wil het Europees parlement nu dat Brussel precies vastlegt hoeveel hand- en incheckbagage er mee mag en voor welke prijs.

 

bron: www.telegraaf.nl



Reacties

  • Patrick
    woensdag 23 januari 2013, 23:12
    Probleem met die kleine handbagage regel van Wizzair is dan weer dat Wizzair ook in Oekraïne vliegt, en dat is geen EU-land. Daar geldt die regelgeving dus niet en mogen ze het oplossen zoals ze willen.
  • Travelboy
    dinsdag 22 januari 2013, 21:42
    Ik ben het met Patrick eens. Maatschappijen moeten zich kunnen onderscheiden van anderen. Maar wat meer transparantie zou ik zeker op prijs stellen. Zo heb ik moeite met de kleine handbagage regel van Wizzair. De EU zou iets kunnen betekenen op uniforme regelgeving
  • Patrick
    dinsdag 22 januari 2013, 21:19
    Dat moet je van te voren goed uitzoeken natuurlijk. KLM kan zich onderscheiden omdat de ruimbagage bij hen bij de ticketprijs in zit, daarmee richten ze zich vooral op passagiers die met bagage reizen. Ryanair kan zich onderscheiden door heel goedkope tickets aan te bieden voor passagiers zonder ruimbagage. Als Ryanair verplicht zou worden de prijs voor ruimbagage bij de ticketprijs in te stoppen zouden ze die tickets niet meer zo goedkoop kunnen aanbieden, wat weer nadelig is voor mensen die zonder ruimbagage reizen (de doelgroep van Ryanair). Het Europees parlement wil een einde aan de verschillen maken, maar ik zeg dat die verschillen juist goed zijn. Op die manier valt er echt wat te kiezen en hoef je niet te betalen voor iets wat je niet gebruikt.
  • karel-tgooi
    dinsdag 22 januari 2013, 19:00
    Een goed idee, kunnen de passagiers beter vergelijken op basis van tarieven en verzorging; geen gezeur bij het inchecken over de bagage en dan uit nood toch maar veel betalen.
  • Patrick
    dinsdag 22 januari 2013, 13:12
    Een slecht idee, zo kunnen luchtvaartmaatschappijen zich niet meer onderscheiden.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.