Blogposts

Blog

Geplaatst op maandag 18 juli 2016 @ 18:47 door Travelboy , 905 keer bekeken

De Chinese lowcost-carrier Lucky Air, een dochter van de HNA-groep, wil op Europa en Noord-Amerika gaan vliegen. Dit meldt het kenniscentrum voor de luchtvaart, CAPA vandaag.
 
De maatschappij heeft aangegeven vanaf eind dit jaar op verschillende Europese en Noord-Amerikaanse bestemmingen te willen vliegen. De vluchten zouden vertrekken vanaf thuisbasis Kunming en de luchthaven van Chengdu en worden uitgevoerd met Boeing 787-9’s.
 
Karakteristieken
 Lucky Air zou hiermee de eerste Chinese lowcost-maatschappij zijn die zich aan langeafstandsvluchten waagt. “Alhoewel de karakteristieken van het lowcost-model aanvankelijk niet duidelijk aanwezig zullen zijn,” stelt CAPA. Daarmee doelend op de prijs. Thuisbasis Kunming is volgens CAPA een kleine luchthaven waar de marges laag zijn. Daar staat tegenover dat het vliegveld veel subsidie ontvangt van de lokale overheden, in de hoop dat deze uitgroeit tot een Zuidoost-Aziatische hub voor Europa en de VS.
 
Luchthavens
 Ook zou gevlogen gaan worden vanaf Chengdu, dat is al een grote hub, de vierde van China. Lucky Air heeft niet aangegeven hoeveel toestellen worden ingezet voor de nieuwe plannen, noch welke luchthavens in Noord-Amerika en Europa bediend gaan worden. CAPA wijst erop dat Canada, Frankrijk en Duitsland voor de hand liggen, maar dat ze daar waarschijnlijk geen rechten voor kunnen krijgen.
 
In de VS zou nog wel ruimte zijn voor maatschappijen die vliegen vanaf secundaire Chinese luchthavens. Volgens CAPA liggen in Europa ook de minder betekenisvolle luchthavens voor de hand als bestemmingen voor Lucky Air, dan de grote luchthavens zoals Schiphol.
 
Ambitieus
 CAPA merkt verder op dat het streven om twee nieuwe continenten te bedienen vanaf eind dit jaar, ambitieus is. “Zelfs voor Chinese maatschappijen.” Lucky Air heeft nog geen widebody-toestellen in de vloot, maar kan mogelijk gebruikmaken van toestellen van zustermaatschappij Hainan Airlines. Die maatschappij bestelde vorig jaar 787-9’s, waarvan zeer recent de eerste in gebruik werd genomen. De komende tijd komen daar nog 31 stuks bij. De bestaande vloot telt ook tien 787-8’s, waarvoor geen nieuwe bestellingen zijn gedaan.
 



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.