Blogposts

Blog

Geplaatst op dinsdag 24 mei 2016 @ 14:30 door Travelboy , 907 keer bekeken

 


In de strijd om de passagiers proppen de Europese prijsvechters nog meer stoelen in hun vliegtuigen. Toiletten en keukens worden verkleind of sneuvelen. En de tickets worden er goedkoper door.Easyjet neemt deze week de eerste Airbus A320 in gebruik waarin niet 180 maar 186 zitplaatsen zijn geïnstalleerd. De Britse prijsvechter bouwt al zijn toestellen van dat type om en heeft maar liefst 30.000 nieuwe stoelen gekocht bij de Duitse fabrikant Recaro.

 

De nieuwe stoelen - met iPad-houder maar zonder stroomvoorziening - zijn niet smaller dan de huidige en reizigers leveren ook geen beenruimte in, verzekert het bedrijf. "De stoel is zo aangepast dat hij de reizigers meer ontspanning biedt", zegt woordvoerder Meike Bruhn. Om ruimte te creëren haalt de luchtvaartmaatschappij achter in het vliegtuig een toilet weg.

 

Lichter
Met de 186 stoelen aan boord denkt easyJet twee procent kosten te besparen en de omzet te verhogen. Elke nieuwe stoel is 9 kilo lichter. Omdat ook alle overige stoelen aan boord vervangt komt dat neer op een gewichtsbesparing van bijna 600 kilo per vliegtuig. De ombouw van de cabines moet in 2018 zijn afgerond. Door de toename van het aantal stoelen moeten er extra nooduitgangen in de nieuwe vliegtuigen worden gemaakt.

 

Ook andere budgetmaatschappijen stoppen meer reizigers in hun toestellen, zoals het Spaanse Vueling. Het Hongaarse Wizz Air, dat veel vliegt vanaf Eindhoven, overweegt het aantal passagiers in zijn Airbus A321s te verhogen van 220 naar 230.

 

Ryanair
Ryanair gaat tot het uiterste met de speciale Boeing 737MAX200, die in 2017 in gebruik wordt genomen. De Ierse prijsvechter drong erop aan dat het toestel - zoals de naam doet vermoeden - geen 189 maar 200 stoelen krijgt.

 

bron: www.hln.be

 



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.