Blogposts

Blog

Geplaatst op maandag 17 oktober 2016 @ 19:33 door Travelboy , 263 keer bekeken


Pilotenvakbond VNV en easyJet zijn zo goed als rond over een eerste collectieve arbeidsovereenkomst (cao) voor de Nederlandse piloten van de Britse prijsvechter. Dat heeft een woordvoerder van de VNV desgevraagd tegen Up in the Sky gezegd.
Afgelopen vrijdag is een delegatie van de VNV in Luton geweest op het hoofdkantoor van easyJet. “Daar zijn ze zeer positief van terug gekomen,” aldus de woordvoerder.

 

Acties
“Er is nu reëel uitzicht op een definitief akkoord,” stelt de VNV. “De verwachting is dat de gesprekken op 24 oktober gefinaliseerd worden en er een akkoord ligt.” Uiteraard mogen de leden zich dan nog uitspreken over het onderhandelingsakkoord. Verdere acties èn rechtszaken zijn hiermee van de baan.

 

Hete zomer
Begin juni trad de VNV maar buiten over de moeizame gesprekken met easyJet om te komen tot een cao voor de circa zeventig Nederlandse piloten die in dienst zijn bij de lagekostenmaatschappij. De VNV stelde easyJet toen ‘een hete zomer‘ in het vooruitzicht, en die kwam ook.

 

Stakingsbrekers
EasyJet zag zich -voor zover bekend- voor het eerst in haar bestaan geconfronteerd met stakingen. Medio juni legde de Nederlandse easyJet-piloten voor het eerst het werk neer. De gevolgen van deze actie waren zeer beperkt, aangezien easyJet piloten van andere bases naar Nederland invloog, door de VNV direct aangeduid als stakingsbrekers.

 

Stakingsverbod
De VNV stapte daarop naar de rechter, omdat dit volgens de bond niet was toegestaan. Nadat de rechter partijen eerst terug naar de onderhandelingstafel verwees, besloot die vervolgens niet mee te gaan in de eis van de VNV en verbood bovendien stakingen in de drukke vakantieweekeinden. Een algeheel stakingsverbod ging de rechter echter te ver; de piloten mochten wel staken, maar moesten dit dan minstens zes uit van tevoren bekendmaken.

 

Hoger beroep
EasyJet stapte daarop ook naar de rechter. Ze ging in hoger beroep om die termijn van zes uur ter discussie te stellen en spande een kort geding aan om nieuwe stakingen in de weekeinden in augustus en september te verbieden. Op dat laatste punt werd easyJet in het gelijkgesteld. Eind augustus was een laatste pilotenstaking, daarna werd het stil en is gebruikgemaakt van die stilte om verder te onderhandelen.

 

Wijn
Breekpunten in de onderhandelingen waren volledige doorbetaling bij ziekte, de roosters en de pensioenbijdrage van de werkgever. De woordvoerder van de VNV kan niet aangeven in hoeverre partijen op deze punten water bij de wijn hebben gedaan. Kennelijk genoeg om eruit te komen.

 

Contracten
Toen de basis van easyJet op Schiphol geopend werd, was er nog geen CAO. Omdat easyJet wel piloten nodig had, zijn er destijds contracten opgesteld tot 2018. Die contracten zijn tussentijds nog aangepast en voldeden volgens easyJet aan de Nederlandse wetgeving. De aanstaande cao, moet die contracten vervangen.

 

bron: www.upinthesky.nl

 



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.