Blogposts

Blog

Geplaatst op dinsdag 02 februari 2016 @ 22:06 door Travelboy , 350 keer bekeken

Een op waterstof aangedreven brandstofsysteem is ook voor vliegtuigen een optie, denkt EasyJet. De prijsvechter test later dit jaar een hybride vliegtuigconcept, waarmee toestellen in de toekomst 'groen' kunnen taxiën.
 
Een hybride vliegtuig kan veel brandstof besparen en de CO2-uitstoot terugdringen. De doelstelling van EasyJet is 7 procent minder uitstoot in 2020, ondanks een toenemend aantal vluchten. Een van de concepten is een op waterstof aangedreven brandstofsysteem, bedacht door studenten van de Britse Cranfield University, waarmee EasyJet sinds eind vorig jaar samenwerkt.
 
En dat is haalbaar, denken de ambitieuze EasyJet-ingenieurs. Wel moet eerst nog worden vastgesteld of het systeem genoeg capaciteit opwekt voor een vliegtuig, zo laat EasyJet weten aan RTL Z. Die haalbaarheidstest moet nog dit jaar worden uitgevoerd.
 
Energie opwekken met remmen
Hoe dat werkt? Het hybride vliegtuig waaraan EasyJey denkt maakt gebruik van een waterstof-brandstofcel die zit verwerkt in het ruim van het vliegtuig. Elk vliegtuig krijgt motoren in de wielen. Bij de landing wordt energie opgeslagen uit de remmen. Daarmee worden lichtgewicht accu's opgeladen, vergelijkbaar aan het KERS-systeem (Kinetic Energy Recovery) dat we al sinds 2009 kennen van Formule 1-auto's. Bij dit zogeheten 'recuperatief' remmen werkt de elektromotor dus ook als generator.
 
Het vliegtuig moet zo kunnen taxiën zonder de brandstofslurpende straalmotoren te gebruiken. EasyJet doet relatief veel korte vluchten, en taxiën duurt per vlucht gemiddeld twintig minuten. Dat komt bij EasyJet neer op een kleine 6,5 miljoen kilometer per jaar. Het afvalproduct is water, wat dan weer kan worden gebruikt om het watersysteem van het vliegtuig bij te vullen tijdens de vlucht.
 
Het vliegen van de toekomst
EasyJet is niet de enige die werkt aan een vliegtuig op waterstof. Brandstofcelfabrikant Hydrogenics en vliegtuigbouwer Pipistrel werken aan 'een emissieloos vliegtuig' met plek voor vier personen bedoeld voor kortere vluchten tussen steden, terwijl fabrikant Airbus in augustus een supersonisch vliegtuig op waterstof patenteerde.
 
EasyJet heeft meer innovatieplannen, zoals het inzetten van drones voor inspectie op de grond, hierboven getoond door hoofd engineering Ian Davies. Daarnaast denkt het aan nieuwe uniformen voor piloten en stewardessen die zijn uitgerust met microfoons en LED-lampen. 
 



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.