Blogposts

Blog

Geplaatst op vrijdag 04 maart 2016 @ 23:04 door Travelboy , 348 keer bekeken

Rotterdam The Hague Airport wil het aantal chartervluchten fors opvoeren. De directie schermt met tien nieuwe bestemmingen. En er wordt ook nog onderhandeld met de Hongaarse prijsvechter WizzAir. Er is één maar: extra vluchten leiden hoe dan ook tot extra geluidsoverlast.
 
Aan het enthousiasme van de kersverse luchthavendirecteur Ron Louwerse (56) zal het niet liggen. De extra vluchten leveren volgens hem 'minstens duizend extra arbeidsplaatsen' op. Bovendien krijgt Rotterdam (nog) betere economische banden met steden in andere delen van Europa.
 
Strijdbijl
Maar of de bevolking en de bestuurders van de randgemeenten even enthousiast op de uitbreidingsplannen zullen reageren, is een heel andere vraag. De luchthaven en de randgemeenten kruisten meermalen de degens over de geluidsoverlast en de strijdbijl lijkt niet erg diep begraven te liggen.
Louwerse ziet de zaken graag van de zonnige kant. Binnenkort krijgen de randgemeenten al de beschikking over de rapporten waarin de milieugevolgen en de economische voordelen van de uitbreiding in kaart zijn gebracht, bezweert hij, en als iedereen zijn gezonde verstand gebruikt, zal het allemaal best goed komen.
 
Oost-Europese steden
De regionale luchthaven heeft al langer plannen voor een uitbreiding van het aantal bestemmingen. Nu wordt er vanaf Rotterdam gevlogen op ruim veertig bestemmingen. Als het aan Louwerse ligt, komen daar ongeveer tien nieuwe bestemmingen bij, onder meer naar Scandinavische en Oost-Europese steden. Het aantal reizigers zou dan stijgen van 1,7 miljoen naar 2,9 miljoen
 
De komende maanden zal moeten blijken in hoeverre er draagvlak is bij de gemeenten en omwonenden voor de extra vluchten. ,,Daar moet je gesprekken over aangaan. De milieugevolgen en de economische voordelen moet je dan tegen elkaar afwegen,'' aldus Louwerse.
 
Vanaf zijn kantoor ziet Louwerse om de zoveel tijd een passagiersvliegtuig landen en stijgen. Nu zijn het nog zo'n 51.000 vliegtuigbewegingen per jaar. Daar komen met de nieuwe bestemmingen 13.000 vliegtuigbewegingen bij.
 
Geluidsbeperkingen
Schiphol denkt dat de ontwikkelingen een keerpunt kunnen zijn voor Rotterdam The Hague Airport, dat vorig jaar voor het eerst in jaren een einde zag komen aan de forse groei van het aantal reizigers vanwege de geluidsbeperkingen waarmee de luchthaven maken heeft.
 
Louwerse moet daar verandering in gaan brengen. Maar om voldoende draagvlak te krijgen voor zijn plannen zal de directeur de komende maanden moeten praten als brugman. Niet alleen met bestuurders van omliggende gemeenten, maar ook met omwonenden die meer vluchten niet zien zitten.  Louwerse zegt niet doof te zijn voor de argumenten van de tegenstanders. ,,Maar werkgelegenheid is ook belangrijk, zeker in deze tijden waar het ene bedrijf na het andere failliet gaat en mensen op straat komen te staan.''
 
Wizzair
De vraag naar meer vluchten vanuit deze regio is enorm. Vooral Scandinavische en Oost-Europese bestemmingen zijn interessant. Luchtvaartmaatschappijen kloppen massaal in Rotterdam aan voor een plek. Onlangs deed ook het verhaal de ronde dat prijsvechter Ryanair hier naar toe wilde komen. Maar dat is absoluut niet waar, zegt Louwerse. ,,Ryanair is niet geweest.'' Met Wizzair, de andere luchtvaartmaatschappij die genoemd werd, worden wel gesprekken gevoerd. Net als met veel andere maatschappijen 'die aan de deuren van Rotterdam The Hague Airport rammelen'. ,,Het enige dat we moeten doen is de deur openen.''
 
bron: www.ad.nl
 
 



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.