Blogposts

Blog

Geplaatst op donderdag 17 juli 2014 @ 18:34 door Travelboy , 1306 keer bekeken

EasyJet gaat fors uitbreiden op Schiphol. In het voorjaar van 2015 opent de luchtvaartmaatschappij er een basis en komen er bestemmingen bij. Er worden om te beginnen drie vliegtuigen op Schiphol gestationeerd.

 

De luchtvaartmaatschappij verwacht volgend jaar 600.000 extra reizigers van en naar Amsterdam te vervoeren, een stijging van 16 procent.

 

Bestemmingen

Op welke nieuwe bestemmingen easyJet in 2015 gaat vliegen, wordt pas later bekendgemaakt. Wel maakte het bedrijf bekend vanaf november zes keer per week tussen Amsterdam en Hamburg te gaan vliegen.

 

EasyJet zegt dat de basis in het eerste jaar 120 banen voor piloten en cabinepersoneel oplevert. Ze krijgen contracten op basis van de Nederlandse wet- en regelgeving. Het bedrijf verwacht dat het aantal banen daarna zal doorgroeien, omdat het van plan is om meer vliegtuigen te stationeren op Schiphol.

 

Zakenreizigers

Easyjet zegt ook meer zakenreizigers te willen vervoeren. Met de drie vliegtuigen die op Schiphol 'overnachten', kan de maatschappij meer vroege vluchten uitvoeren. Die trekken vaak veel zakenreizigers. Nu reist een derde van de easyJet-passagiers van en naar Amsterdam voor zaken.

 

Schiphol is blij met de plannen. "Easyjet is een trouwe klant die sinds 1996 op Schiphol vliegt", zegt Schiphol-topman Jos Nijhuis. "Met de keuze voor een base bevestigt easyJet deze duurzame relatie, die Europese bestemmingen toevoegt aan Schiphol."

 

bron: www.nos.nl


EasyJet: niet naar Lelystad

 

EasyJet is niet van plan om in de toekomst te gaan vliegen vanaf vliegveld Lelystad. Dat zegt topvrouw Carolyn McCall in een interview met de NOS. Ze is in Nederland vanwege de aankondiging dat easyJet volgend jaar een basis opent op Schiphol. "Onze plek is op Schiphol. Wij vliegen bijna alleen maar op mainports, dat is onze strategie. Dat is omdat onze klanten, onder wie veel zakenreizigers, op de grote luchthavens willen vliegen."

 

Geld in het laatje

Volgens McCall heeft de Nederlandse economie meer aan easyJet-passagiers dan aan transferpassagiers van KLM: "Wij brengen veel geld in het laatje, want onze passagiers gaan het land in en geven veel uit. Overstappende passagiers zijn goed voor de luchthaven en verbindingen, maar ze geven niet echt geld uit in Nederland. Wij (easyJet en KLM) vullen elkaar dus aan. We doen twee verschillende dingen."

 

In het verleden wilde easyJet geen basis openen op Schiphol omdat dat te duur was. "We zijn nog in discussie met de luchthaven over de tarieven, maar we hebben besloten dat nu sowieso het goede moment is om hier vliegtuigen te stationeren. Schiphol heeft de tarieven voor ons niet aangepast."

 

Oneerlijke tarieven

McCall vindt het oneerlijk dat er voor transferpassagiers minder luchthavengelden betaald hoeven te worden dan voor andere passagiers. "Overstappers worden gesubsidieerd. Ik weet dat verbindingen belangrijk zijn voor Schiphol, maar het prijsverschil is enorm. We vinden dat geen eerlijk speelveld, maar we kiezen er ondanks dat voor hier te zijn." Voor een transferpassagier moet ongeveer 13 euro betaald worden, voor een van Schiphol vertrekkende passagier is dat ongeveer 28 euro.

 

Meer vluchten

Omdat vanaf volgend jaar easyJet-vliegtuigen op Schiphol kunnen overnachten zal de maatschappij vaker 's ochtends vroeg vliegen. Naar onder meer Londen, Berlijn, Milaan, Rome en Lissabon zal vaker vroeg gevlogen worden. Er komen dan ook nieuwe bestemmingen bij, maar welke dat zijn, wordt pas later bekendgemaakt

 

bron: www.nos.nl

 

Vrijdag begint het bedrijf de zoektocht naar 120 nieuwe medewerkers, vooral piloten en cabinepersoneel, voor de Nederlandse basis.



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.