Blogposts
Blog
Geplaatst op donderdag 24 april 2025 @ 01:01 door Travelboy , 17 keer bekeken
Wizz Air heeft vandaag de lancering aangekondigd van "Flying Towards Net Zero", een nieuwe routekaart waarin het plan wordt geschetst om het doel te bereiken om in 2050 netto nul te bereiken. Het nieuwe plan voorziet in een emissiereductie van bijna 90% door de luchtvaartmaatschappij, waarbij het grootste deel moet worden bereikt door het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstof (SAF).
Volgens Wizz weerspiegelt het nieuwe stappenplan de doelstellingen van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) om in 2050 een netto-nuluitstoot van koolstofdioxide door de internationale luchtvaart te bereiken.
In een verklaring waarin de nieuwe routekaart werd aangekondigd, stelde Wizz echter dat de ambitie van de sector sterk afhankelijk is van de industrialisatie van technologie die nog niet heeft plaatsgevonden. De luchtvaartmaatschappij gaf aan dat haar eigen plan meer nadruk legt op SAF en nieuwe vliegtuigtechnologieën dan op onbewezen technologieën en compensatie, in vergelijking met de plannen van andere luchtvaartmaatschappijen.
Yvonne Moynihan, Corporate & ESG Officer bij Wizz Air, zei:
Wizz Air steunt een ambitieuze visie voor netto nul, maar de waarheid is dat het huidige tempo van verandering niet voldoende is en dat de luchtvaart zonder radicale interventie niet aan haar verplichtingen zal voldoen.
Brandstof is verantwoordelijk voor het overgrote deel van de emissies in de luchtvaartsector. SAF, doorgaans geproduceerd uit duurzame bronnen zoals afvalolie en landbouwresten, wordt gezien als een van de belangrijkste instrumenten om de luchtvaartindustrie op korte tot middellange termijn te helpen koolstofarm te maken. Producenten van SAF schatten dat deze brandstoffen de broeikasgasemissies over de gehele levenscyclus met maar liefst 85% kunnen verminderen ten opzichte van conventionele brandstoffen.
Pogingen om het gebruik van SAF door luchtvaartmaatschappijen op zinvolle wijze te vergroten, stuiten echter op grote uitdagingen, waaronder het huidige lage aanbod op de markt en de prijzen die ver boven die van conventionele fossiele brandstoffen liggen. SAF vertegenwoordigt in 2024 nog maar 0,5% van het wereldwijde commerciële brandstofgebruik.
Wizz zei dat SAF de "hoeksteen" is van haar netto-nulplan, waarbij de luchtvaartmaatschappij streeft naar een CO2-reductie van 53% door het toegenomen gebruik van SAF. Het bedrijf merkte op dat overheden actie moeten ondernemen om de SAF-productie op te schalen via langetermijnbeleidskaders en prikkels om het prijsverschil tussen SAF en conventionele vliegtuigbrandstof te dichten.
Naast het verhogen van het SAF-gebruik schetst het plan van Wizz nog andere belangrijke maatregelen voor het terugdringen van emissies. Het bedrijf streeft naar een decarbonisatie van 21% door technologische vooruitgang in vliegtuig- en motortechnologie, 7% door vernieuwing van de vloot, 4% door hervorming van het luchtverkeer en 2% door operationele efficiëntieverbeteringen.
De klimaatdoelen van Wizz omvatten het verminderen van de intensiteit van de koolstofuitstoot met 25% tegen 2030 en het bereiken van netto nul tegen 2050.
Moynihan voegde toe:
We hebben actie nodig, niet alleen ambitie. Daarom roepen we overheden, regelgevers en de brandstofindustrie op om de realiteit van de transitie in de luchtvaart te erkennen en de veranderingen door te voeren die netto nul mogelijk maken. De luchtvaart heeft een beleids- en investeringsrevolutie nodig om de koers van de sector te bepalen.
“Vluchten. Brandstof. Voetafdruk. Dit is onze inzet. Dit is onze reis. Zo vliegen we naar netto nul.”
dit is een google translate vertaling
bron: www.esgtoday.com
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.