Blogposts

Blog

Geplaatst op maandag 22 september 2014 @ 17:49 door Travelboy , 1305 keer bekeken

De plannen om van Transavia een grote prijsstunter te maken, zijn in de ijskast gezet. Dat is wat piloten hebben bereikt met hun staking, die het bedrijf 20 miljoen per dag kost. Dat betekent dat de teller inmiddels op 140 miljoen euro staat.

 

Topman Alexandre de Juniac heeft maandagmiddag een persconferentie gegeven.

 

Wat was zijn belangrijkste boodschap?
"De Juniac heeft aangekondigd dat hij de uitbreiding van de Europese versie van prijsvechter Transavia voorlopig in de ijskast wil zetten, tot eind december. Zo wil hij de tijd nemen om te onderhandelen met de vakbonden en de piloten en om dingen beter uit te leggen. Er is ook nog een Transavia Frankrijk. De uitbreiding daarvan moet koste wat kost doorgaan, vindt De Juniac. Ze willen uitbreiden van 14 vliegtuigen naar 37 om in de markt te blijven en het hoofd te kunnen bieden aan de Easyjets en RyanAirs. Dat gaat gewoon door, zegt De Juniac."

 

Wat is het belangrijkste bezwaar van de stakende piloten?
"Ze staken al sinds vorige week maandag. Ze zijn het niet eens met de omstandigheden waaronder de vliegers voor Transavia Frankrijk moeten gaan vliegen. Ze moeten namelijk meer werken voor minder geld. Nou zijn zij er eigenlijk helemaal niet bij betrokken. Ze kunnen overstappen naar Transavia. Ze zijn er helemaal niet toe gedwongen, maar feit is wel dat Transavia met een overcapaciteit zit. Dus ze kunnen niet echt makkelijk doorschuiven tot bijvoorbeeld gezagsvoerder. Dat kan bij Transavia Frankrijk wel, maar wel tegen een minder salaris. Daarnaast heb je ook nog Transavia Europa, dat zich naast Frankrijk en Nederland ook wil gaan vestigen in Portugal of Duitsland."

 

Is het andere personeel van Air France - de mensen achter de balie, de stewardessen, etc. - wel zo blij met deze staking?
"Dat begint nu wel te veranderen. Ook bij De Juniac vandaag merk je dat hij gëirriteerd is, en ook een beetje wanhopig. Hij zegt dat ze onredelijk zijn en hij ook niet weet hoe ze verder moeten. Van het geld dat deze staking kost had hij vier vliegtuigen kunnen kopen. Air France-KLM had dit jaar uit de rode cijfers willen komen, maar dat lukt niet. Hij heeft ook laten vallen dat de vakbondsleden zich misschien wel zo opstellen omdat ze binnenkort eigen verkiezingen hebben. Nou ja, hij is dus totaal wanhopig over hoe het verder moet."

 

Hoe gaat het nu verder, denk jij?
"Morgen wordt er weer gestaakt. Dat is in ieder geval duidelijk. Het is mij niet helemaal duidelijk wat De Juniac wil, maar ik neem aan dat er gewoon verder wordt gepraat. Maar het wordt wel lastig. De sfeer is tot diep onder 0 gedaald nu."

 

bron: www.bnr.nl



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.