Blogposts

Blog

Geplaatst op vrijdag 29 augustus 2014 @ 18:58 door Travelboy , 1258 keer bekeken

Schiphol gaat de internationale concurrentie niet alleen op kwaliteit, maar ook op prijs aan. De tarieven gaan volgend jaar niet omhoog, maar juist met ruim vijf procent omlaag. Het is aan de luchtvaartmaatschappijen om de ticketprijzen ook te verlagen.

 

,,Toen de crisis enkele jaren geleden begon wilden de luchtvaartmaatschappijen direct in de kosten snijden. Maar wij doen investeringen voor jaren vooruit, zoals met aanpassingen van de terminal, het bagagesysteem en beveiliging. De effecten van kostenbeheersing worden nu zichtbaar. Daarnaast hebben we ook nog eens het voordeel dat het aantal vluchten en passagiers blijft stijgen, en de rentestand laag is, zodat de tarieven volgend jaar met ruim vijf procent omlaag kunnen'', meldt Ad Rutten in een afscheidsinterview als operationeel directeur van Schiphol.

 

De lagere tarieven gaan gelden voor zowel de havengelden (afhandeling vliegtuig), als de kosten die Schiphol per passagier maakt voor bagage en security. Die kosten bedragen nu ongeveer dertig euro per passagier. Daar gaat straks dan ongeveer 1,50 euro vanaf. Of dat leidt tot lagere ticketprijzen of iets minder verlies/meer winst voor de luchtvaartmaatschappijen is nog onduidelijk.

 

KLM kon nog niet reageren. Easyjet is positief over deze verlaging. ,,Omdat Schiphol de duurste luchthaven in het netwerk van easyJet is. Hoe dit uitpakt voor onze (Nederlandse) passagiers moet blijken uit de details. Er is geen andere luchthaven in Europa die haar eigen passagiers zo discrimineert als Schiphol'', doelt de maatschappij op het feit dat de kosten voor overstappende passagiers lager zijn dan voor passagiers die hun vlucht beginnen op Schiphol

 

bron: www.leidschdagblad.nl



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.