Blogposts

Blog

Geplaatst op woensdag 22 januari 2014 @ 14:44 door Travelboy , 1656 keer bekeken

Ryanair zal de luchthaven van Charleroi niet verlaten. Dat heeft topman Michael O'Leary gezegd op een persconferentie in Brussel. "We zullen altijd groter zijn in Charleroi dan in Zaventem", klonk het zelfs. Hij verdedigde ook het personeels- en loonbeleid van de maatschappij.

 

De komst van Ryanair op Zaventem, vanaf 27 februari met een tiental bestemmingen, veroorzaakte vorige maand ongerustheid in het Waals Gewest. Er werd gevreesd voor minder passagiers en jobverlies op Brussels South Charleroi Airport.

 

O'Leary stelt Charleroi nu gerust en zegt dat de maatschappij op de luchthaven blijft, meer zelfs, Ryanair zal groter blijven op Charleroi dan op Zaventem, zegt hij. Volgens O'Leary blijft de aanwezigheid van Ryanair in Charleroi immers nodig om wat druk te zetten op Zaventem. "Nu is er gezonde concurrentie."

 

Maar hij sloot niet uit dat er dit jaar een daling van de trafiek zal zijn in Charleroi, "maar die zou beperkt zijn". Globaal mikt hij op minstens 6,5 miljoen passagiers in België, van wie 1,5 miljoen op Zaventem. "Daarmee worden we de grootste van België, groter dan Brussels Airlines", dat hij omschreef als "een Duitse luchtvaartmaatschappij".

 

Uitbreiding van routes

Om extra reizigers aan te trekken, wil Ryanair het aantal routes in het najaar uitbreiden, zowel op Zaventem als op Charleroi. De ticketverkoop voor de nieuwe vluchten loopt volgens de topman goed. Voor maart is ongeveer 25 procent van de tickets verkocht. O'Leary mikt op een bezettingsgraad van 80 procent in de eerste maand.

 

De prijzen in Zaventem liggen wel hoger dan die in Charleroi, gaf O'Leary toe, maar dat is te wijten aan de kostenstructuur van Brussels Airport. De Ier had vanochtend een ontmoeting met de luchthavenuitbater en was na afloop opvallend positief. "We krijgen goede en professionele steun, ze zijn zeer behulpzaam."

 

"Geen Europese regels overtreden"

Op de persconferentie verdedigde O'Leary ook het personeels- en loonbeleid van de vliegmaatschappij. Hij blijft erbij dat zijn bedrijf de Europese sociale wetgeving respecteert. Eerder is al aangekaart dat de werknemers een Iers contract krijgen waardoor Ryanair minder sociale lasten moet betalen. Dat is concurrentievervalsing ten opzichte van maatschappijen die contracten aanbieden onder de Belgische wetgeving.

 

"We betalen socialezekerheidsbijdragen in België, maar personenbelasting in Ierland. Dat is in overeenstemming met de Europese wetgeving, wat de 'gekke' vakbonden ook mogen beweren", zei O'Leary. Volgens hem zijn er ook amper verschillen tussen Belgisch en Iers arbeidsrecht: "Dat is toch Europees!".

 

Vanochtend was er de discussie over schijnzelfstandigen die zouden werken voor Ryanair. Volgens de krant La Libre Belgique gaat het Europese comité van sociale dialoog voor de burgerluchtvaart een onderzoek opstarten naar de praktijk. O'Leary ontkende niet dat hij met zelfstandigen werkt, bijvoorbeeld onder piloten, maar is dat "volledig in orde met de Europese wetgeving".

 

"We doen dit al 29 jaar en zullen het nog 29 jaar doen", was het laconieke antwoord van de flamboyante Ier. "Iedereen doet het trouwens: Lufthansa, Air France,... Ook en vooral de media. Zij maken zich er nog het meest schuldig aan, maar roepen ondertussen luid op Ryanair."

 

De Ryanair-topman haalde wel opnieuw uit naar de Belgische staat, omdat die de luchtvaartsector financieel bijspringt. "Hier is nochtans de zetel van de Europese Unie (...) Straf dat net België probeert om een subsidiesyteem op poten te zetten om een Lufthansa-maatschappij hier te houden".

 

bron: www.deredactie.be



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.