Blogposts

Blog

Geplaatst op dinsdag 31 juli 2018 @ 00:41 door Travelboy , 958 keer bekeken

Een uitspraak van een airline CEO tijdens een congres, ergens begin dit jaar: “We moeten de long haul routes verdedigen tegen de low cost concurrentie of we komen op alle vlakken in de problemen”. Ofwel was de beste man niet goed geïnformeerd, ofwel leefde hij ergens in een parallel airline universum: het mag duidelijk zijn dat 2018/2019 de jaren worden van de grote doorbraak van het fenomeen long haul-low cost.
 
 Het verhaal gaat dat het spelers als Air Asia, Norwegian en Wow Air waren die het pure long haul low cost succesvol uitprobeerden. Maar we mogen ook niet vergeten dat de airlines van de grotere tour operators al meer dan een decennium, bewijzen dat reizigers heus geen business class nodig hebben om de oceaan over te steken. Toch is een uitspraak als hierboven geen alleenstaand feit: vele airline bonzen twijfelden tot voor kort nog openlijk aan het succes en de leefbaarheid van goedkope, no frills vluchten over lange afstanden.
 
De twijfel is snel aan het wegsmelten. Met name de low cost merken van Air France (Joon), IAG (Level) en Lufthansa (Eurowings) maken zich sterk dat ze het low cost gevecht niet voor een tweede keer zullen verliezen. Vele toplui kunnen zich wel de haren uit het hoofd rukken, als ze zich herinneren hoe ze aan het begin van deze eeuw hooghartig en neerbuigend deden over bedrijven als Ryanair en easyJet.
 
Het modewoord is nu “Wij bieden aan wat de klant wil. Niet minder maar zeker niet méér”. Vandaar de “naakte prijzen” voor een seat, waarbij alles kan worden bijbetaald – van bagage tot seat keuze en maaltijden aan boord. Wow Air vermeldt zelfs in op hun website, dat passagiers die écht geen geld willen uitgeven aan boord, gerust iets te eten kunnen meenemen in hun handbagage.
 
Het belangrijkste vliegtuig voor dit type operaties blijkt (voorlopig) nog steeds de Airbus A-330 te zijn, met een lange order lijst. Airlines als Lion Air slagen erin 440 seats in de cabine te wringen – ter vergelijking: de normale Delta 293 seat configuratie heeft de Delta One business class, een Delta Comfort + zone en een economy zone. Het zelfde type vliegtuig, maar een veel complexere operatie met verschillende categorieën en service levels.
 
De definitieve doorbraak van long haul low cost is vandaag een feit. Airlines zullen dan ook niet aarzelen om specifieke, op alle vlakken economisch te opereren vliegtuigen te bestellen, die het volume van het aanbod vanuit en naar alle mogelijke hoeken van de wereld drastisch zullen omhoog schroeven. Het aanbod is er, de doelgroepen zijn breed: long haul low cost is here to stay.
 



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.