Blogposts

Blog

Geplaatst op dinsdag 10 april 2018 @ 20:55 door Travelboy , 95 keer bekeken

Wij hebben vanaf het begin van de geruchten over de mogelijke overname van het ex-Air Berlin merk Niki, onze twijfels gehad over de transparantie, de echte agenda en de zin voor realisme achter dit initiatief. In een eerste fase bleek iets té duidelijk, dat de interventie van Niki Lauda om zijn ex-airline over te nemen, voor een groot deel (Oostenrijks) politiek geïnspireerd was. Juichende Oostenrijkse politici vlak na de verkiezingen: sorry, maar wij gaan al iets té lang mee om hier naïef nota van te nemen.

 

Al snel circuleerden in Oostenrijk en in Duitsland hardnekkige geruchten dat Niki Lauda zijn hand overspeeld had. 50 miljoen euro lijkt een redelijke prijs, maar het privé kapitaal van Lauda laat geen ruimte voor extra investeringen. Condor had in een overeenkomst netjes de benodigde capaciteit van 5 en dan 7 vliegtuigen onderhandeld, alsook een deal over het onderhoud van de overige toestellen. De overige capaciteit zou door de nieuwe maatschappij Laudamotion aan de markt aangeboden worden – maar al snel bleek dat de maatschappij op een gigantisch cash probleem afstormde.

 

Het respect voor de oude Formule I racer bleef opvallend groot – niemand wil een monument aanvallen. Maar artikels in de Duitse pers begonnen commentaar te geven op de interne chaos, de onzekerheid over de beschikbaarheid van verschillende toestellen, en het volume van snel teruggegeven slots. Eurowings, dat door Lauda in snelheid gepakt was bij de overname van Niki, begon –zoals een Duitse voetbalploeg die op voorsprong staat- tijd te winnen.

 

Niki Lauda voelde zich in de hoek gedrukt, en vreesde volgens insiders een crash van “zijn” nieuwe maatschappij, voor einde maart. Dat was het moment waarop meester strateeg Michael O’Leary kon toeslaan. Het was een verrassing voor vrijwel iedereen –ook voor ons!- dat Niki Lauda einde maart op een persconferentie Ryanair kon opvoeren als investeerder voor een kleine 25%, én als potentiële groot aandeelhouder (zo’n 75%) in de toekomst. Prijs voor de eerste faqe: 50 miljoen euro, en vijftig miljoen euro als “investering om de toekomst te verzekeren”. De overnameprijs die Niki Lauda enkele maanden geleden betaalde: 50 miljoen euro. Conclusie: Laudamotion én het pensioen van Niki zijn gered. Door Ryanair. Opvallend: net na deze opmerkelijke nieuwe fase, bevestigde Eurowings (dus: Lufhtansa) dat ze vanaf nu tot einde mei 5 toestellen + crew zullen huren.

 

De grote vraag: waarom gooit Ryanair zich uiteraard nu in het spel? Het antwoord is: momentum. Vlak na de overwinning van Peter Sagan in Parijs-Roubaix weten we weer eens: het gaat om de combinatie van slagkracht en momentum, als je een dergelijke zware koers wil winnen. Ryanair heeft de financiële slagkracht, en koos meesterlijk het momentum: toen Laudamotion met de rug tegen de muur stonden, sloegen de Ieren toe.

 

Een combinatie van een gok en een voorspelling: met deze beslissing, neemt Ryanair een historische stap. Het bedrijf redt in de blessuretijd haar mogelijke positie op de Duitse markt, zoveel is duidelijk. Tegelijkertijd zou het best kunnen dat Laudamotion voor Rynair een testlabo wordt, om buiten het Ryanair core business model te treden. De eerste stap van Ryanair richting een meer hybride business model? De toekomst zal het uitwijzen.

 

Ondertussen is het belangrijk, de positie van Condor van nabij te volgen. De luchtvaartmaatschappij zegt voorlopig dat er wat hen betreft op korte termijn niets verandert. Maar toch: een partner die op het laatste moment een vermommingstruc toepast waarbij een speler als Ryanair uit de kast komt - dat moet Condor zwaargewichten Christopher Debus en Ralf Teckentrup tot nadenken stemmen. Fire in the German Sky? Hell, yes!

 

Bron: http://travel360benelux.com



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.