Blogposts

Blog

Geplaatst op vrijdag 06 juli 2018 @ 01:05 door Travelboy , 95 keer bekeken

Op 25 en 26 juli staakt het Belgische cabinepersoneel van vliegtuigmaatschappij Ryanair. U had op die dagen net een vlucht geboekt?

 

Na de Ierse piloten zal ook het Belgische cabinepersoneel van vliegtuigmaatschappij Ryanair deze zomer staken. Wie op 25 of 26 juli een ticket geboekt had, zit nu wellicht met de handen in het haar. Niet per se nodig, want er zijn oplossingen.

 

Als u tenminste getroffen zult worden door de staking. Volgens de christelijke vakbond, die ook namens de andere vakbonden optreedt voor het cabinepersoneel, is immers slechts 30 tot 40 procent van het cabinepersoneel lid. Het is nog onduidelijk wat de impact zal zijn als zij het werk neerleggen. Ryanair verbindt zich er wel toe om u ‘zo snel mogelijk’ op de hoogte te brengen per e-mail en per sms als uw vlucht geannuleerd is.

 

Terugbetalen of vliegen?

Wie getroffen is, kan allereerst overwegen de volledige terugbetaling aan te vragen via de website van Ryanair. Dat kan trouwens ook wanneer uw vlucht meer dan drie uur vertraging heeft opgelopen. Aanvragen worden verwerkt binnen de zeven werkdagen. Indien goedgekeurd, wordt het integrale bedrag teruggestort.

 

Toch maar vliegen? Dan is het aan Ryanair om (kostenloos) een vervangvlucht voor u te zoeken. Eerst zal men proberen u op de eerstvolgende beschikbare Ryanair-vlucht met dezelfde route te krijgen. Als deze optie niet beschikbaar is op dezelfde of op de volgende dag, ‘dan doen wij ons best u op een volgende beschikbare Ryanair vlucht te boeken naar/van een geschikte luchthaven in hetzelfde land’, klinkt het.

 

Als ook dat niet mogelijk is, zoekt Ryanair hulp bij partners als EasyJet, Vueling of Norwegian om de eindbestemming te bereiken. Lukt ook dat niet, dan zal Ryanair ‘een vergelijkbaar en redelijk’ vervoersalternatief naar de eindbestemming aanbieden – bijvoorbeeld per trein, bus of autohuur. ‘Als u voor deze optie moet gaan, wordt u aangeraden de vluchten zelf te boeken en de onkosten hiervoor naar ons toe te sturen voor terugbetaling.’

 

Ryanair voorziet ook in een recht op compensatie. Wie op 25 of 26 juli in de problemen komt, heeft recht op 250 euro voor alle vluchten tot 1.500 kilometer, of 400 euro voor alle intracommunautaire vluchten (binnen de EU) van meer dan 1.500 kilometer, en voor alle andere vluchten tussen 1.500 en 3.500 kilometer. Daar gaat wel 50 procent af als Ryanair u een alternatieve vlucht kan aanbieden met een aankomsttijd die minder dan twee uur (voor vluchten tot 1.500 kilometer) of drie uur (overige vluchten) afwijkt van de oorspronkelijke aankomsttijd.

 

Tot slot hebt u ook nog recht op verzorging. Dat wil zeggen dat ‘in redelijke verhouding tot de wachttijd’ maaltijden en verfrissingen worden aangeboden, dat hotelaccommodatie voorzien wordt waar noodzakelijk, alsook vervoer tussen de luchthaven en de plaats van de accommodatie. U mag daar bovendien op kosten van Ryanair twee telefoongesprekken over voeren, of twee fax- of e-mailberichten over sturen.

 

Wanneer niet?

In de kleine lettertjes merkt Ryanair wel op dat al deze rechten niét van toepassing zijn wanneer..

.

… U ten minste twee weken voor de geplande vertrektijd op de hoogte bent gebracht van de annulering.

 

… U tussen twee weken en zeven dagen voor de geplande vertrektijd op de hoogte bent gebracht van de annulering en u een alternatieve vlucht is aangeboden, waardoor u niet eerder dan twee uur voor de geplande vertrektijd kunt vertrekken en u uw eindbestemming minder dan vier uur na de geplande aankomsttijd bereikt.

 

… U minder dan zeven dagen voor de geplande vertrektijd op de hoogte bent gebracht van de annulering en u een alternatieve vlucht is aangeboden, waardoor u niet eerder dan één uur voor de geplande vertrektijd kunt vertrekken en u uw eindbestemming minder dan twee uur na de geplande aankomsttijd bereikt.

 

… We kunnen bewijzen dat de annulering het gevolg is van buitengewone omstandigheden die zelfs door het treffen van alle redelijke maatregelen niet voorkomen hadden kunnen worden, inclusief maar niet beperkt tot politieke instabiliteit, beveiligingsproblemen, weersomstandigheden of staking, oponthoud of problemen bij de luchtverkeersleiding.

 

Bron: www.standaard.be

 



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.