Blogposts

Blog

Geplaatst op vrijdag 15 juli 2011 @ 01:57 door Travelboy , 1232 keer bekeken

Het gaat goed met de regionale vliegvelden. Sinds de afschaffing van de vliegtaks in Nederland reizen er weer meer mensen vanaf de kleinere luchthavens.

 

In Nederland werd in de zomer van 2008 een belasting op vliegen ingevoerd. Reizigers betaalden 11,25 euro belasting voor vliegreizen korter dan 2500 kilometer, daarboven was het tarief 45 euro.

 

Er ontstond direct veel kritiek. Reizigers weken uit naar vliegvelden over de grens, waardoor Nederlandse vliegvelden hun passagiersaantallen zagen dalen. Uiteindelijk werd de maatregel een jaar na invoering alweer afgeschaft en nu zijn de rollen omgedraaid.

 

Meer prijsvechters

Dankzij de invoering van zo'n zelfde vliegbelasting begin dit jaar in Duitsland, weten veel Duitsers de Nederlandse luchthavens te vinden. Vooral de vliegvelden bij Maastricht en Eindhoven profiteren daarvan.

 

Maastricht-Aachen airport, vlak bij Maastricht, zag een stijging in passagiersaantallen van ruim 70 procent in de eerste zes maanden van dit jaar, ten opzichte van dezelfde maanden vorig jaar. Prijsvechters Germanwings en Ryanair breidden het aantal vluchten dit jaar uit. Germanwings vliegt nu twee keer per dag naar Berlijn, speciaal voor Duitse passagiers.

 

Het vliegveld organiseert dagelijks shuttlebusjes naar Aken om de Duitse reizigers op te halen. Ook spreekt veel personeel op het vliegveld zowel Nederlands als Duits.

 

In Eindhoven stegen de passagiersaantallen in de eerste helft van dit jaar met 29 procent en dat terwijl de groei ten tijde van de Nederlandse vliegtaks helemaal tot stilstand kwam.

 

Duitsland

Voor vliegveld Weeze, net over de grens bij Nijmegen, ziet de toekomst er somberder uit. Zo goed als de Nederlanders het vliegveld ten tijde van de Nederlandse vliegtaks wisten te vinden, zo snel zijn ze dit jaar weer weg. De groei van 20 procent in 2010 verdampt dit jaar volledig.

 

Het aantal zomerboekingen via de Duitstalige website van Transavia verdubbelde in 2011. Alle vluchten van Transavia vertrekken vanuit Nederland, waardoor er geen vliegtaks hoeft te worden betaald.

 

Groningen airport valt daarbij buiten de boot. De startbaan is te kort om aan de wensen van de prijsvechters te voldoen. Die eisen een baan waarvan ze met een volle Boeing 737 kunnen opstijgen. Veel prijsvechters vliegen vooral met dat toestel.

 

bron: www.nos.nl



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.