Blogposts

Blog

Geplaatst op vrijdag 17 februari 2017 @ 14:50 door Travelboy , 1561 keer bekeken

De opening van Lelystad Airport op 1 april 2019 is haalbaar en realistisch. Een jaar eerder, zoals oorspronkelijk het plan was, gaat echt niet lukken. Dat meldt  staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu in een brief aan de Tweede Kamer. Daarin gaat zij in op de planning voor de luchtverkeersleiding.

 

Waarom gaat de luchthaven een jaar later open?
Dijksma meldde in november aan de Tweede Kamer dat Lelystad Airport niet op 1 april 2018 open kan gaan voor grote vliegtuigen, maar pas een jaar later. Door een arbeidsconflict heeft Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) maanden geen mensen ingezet om naar de vliegroutes te kijken. Aansluiting van de routes rond Lelystad op de hogere vliegroutes is zeer ingewikkeld. LVNL heeft daarop een nieuwe planning gemaakt. Die is de afgelopen maanden kritisch bekeken door het Engelse adviesbureau Helios Consulting. Over de uitkomsten heeft de staatssecretaris nu de Kamer geïnformeerd.

 

1 April 2019 is dus wel haalbaar?
Volgens Dijksma wel. Ook adviesbureau Helios noemt de nieuwe planning haalbaar en vindt het positief dat Lelystad Airport binnen LVNL nu prioriteit heeft. Er is tot april 2019 voldoende tijd om de routes vast te stellen en te zorgen voor genoeg verkeersleiders. Wel blijven er risico's en aandachtspunten die adequaat moeten worden opgepakt.  Dijksma meent dat LVNL hierop nu voldoende alert is. Zo is er een speciale risicomanager voor Lelystad Airport aangesteld en blijft Helios bij het proces betrokken.

 

Hoe snel gaat Lelystad Airport nu groeien?
In het oorspronkelijke plan zou Lelystad in 2018 beginnen met hooguit twee tot drie vluchten per dag (2.000 vliegbewegingen per jaar). Schiphol Group heeft als eigenaar in november de voorwaarde gesteld dat dit in 2019 het dubbele moet zijn, want Schiphol groeit snel. Dijksma meldt aan de Kamer dat volgend jaar wordt gekeken hoe Lelystad Airport versneld en veilig kan doorgroeien. Met luchtvaartmaatschappijen wordt afgestemd welke vluchten er in 2019 mogelijk zijn.

 

Wat kan er nu al in 2018? De baanverlenging is dan toch klaar?
Klopt, de start-/landingsbaan wordt dit jaar verlengd. De provincie en gemeente zien graag dat onderhoudsbedrijven op de luchthaven daar al in 2018 van kunnen profiteren. Dijksma is hiervan geen voorstander, want dan moeten er in 2018 toch mensen en geld worden vrijgemaakt voor beperkte luchtverkeersleiding. Wel wil zij binnen de bestaande mogelijkheden nagaan of er meer vliegtuigen voor onderhoud naar Lelystad kunnen komen.

 

In hoeverre speelt de discussie over vliegroutes in Overijssel nog een rol?
Bewoners in Overijssel vrezen overlast door een wachtgebied bij Lemelerveld. Dijksma gaat in haar brief niet op deze zaak in. Wel schrijft ze dat de lagere routes tot 6.000 voet (drie kilometer) vastliggen en niet ter discussie staan. Voor de zomer wordt in overleg met Helios de definitieve routes bepaald.


bron: www.omroepflevoland.nl



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.